Вернуться в главное меню | на исторические сведения | к списку статей

Друга молодість Петропавлівського костьолу

Важко уявити сьогодні Старе місто без Петропавлівського кафедрального костьолу, в архітектурний ансамбль якого входять костьол з мінаретом, дзвіниця, брама.

Побудований в кінці XV - на рубежі XVI сторіччя, можливо, на місці давньоруської церкви, Петропавлівський костьол в вигляді тринефної споруди декілька раз добудовувався. Багата будівельна у нього історія, рідкісне сплетіння стилів. Впродовж XVI-XVII сторіччя з північного та південного боку добудовуються каплиці св. Причастя, Втішання Богородиці і Непорочного зачаття, з східного боку - нова алтарна частина (пресвітерій). На ландкарті Томашевича 1672 року Петропавлівський костьол вже зображений в вигляді Т-образної в плані споруди. Під час турецького поневолення костьол використовувався як мечеть. Тоді ж з західного боку добудовується мінарет.

У 1756 році на мінарет встановлюється бронзова статуя Мадонни висотою 4,5 м, яка була відлита в Гданську. Мадонна стоїть на земній кулі з півмісяцем. Земна куля обвита змією з яблуком. Над головою Мадонни німб з 12 зірок. Ця символіка запозичена з ранньохристиянських творів. Наприклад, в Апокаліпсисі, який написаний у середині І століття нашої ери, сказано: "И явилось на небе великое знамение: жена облаченная в солнце: под ногами ее луна, и на главе ее венец из двенадцати звезд". З книжки "Буття" відомо, що змій спокусив перших людей Адама і Єву на непокірність Богу і вони з'їли плід з дерева пізнання добра і зла. За це Бог вигнав їх з раю "и сказал змею: за то, что ты сделал это, проклят ты перед всеми скотами, семя жены будет порожать тебя в голову". Це зображення символізує спокутування первородного гріха людей.

У католиків культ Богородиці дуже популярний. Микола Дембовський, єпископ Подільський, вирішив використати мінарет, як п'єдестал для статуї Богородиці.

У XVIII-XIX столітті костьол реконструюється у стилі бароко і псевдоготики. Тоді ж Джовані Сампіні розписує інтер'єр костьолу, копіює картини відомих італійських художників XVI століття, Корреджо, Гвідо Рені. Внутрішнє вбрання, дерев'яна різьба, вітражі оживають під звуками старовинного органу, виготовленого австрійською фірмою "Карл Хессе" в 1857 році спеціально для костьолу.

Вінчають вхід до костьолу ворота, побудовані по типу однопрогонової тріумфальної арки в стилі пізнього бароко. Арку прикрашає скульптурна група у вигляді чотирьох ангелів і центральна фігура святого Яна. На фризі з східного боку латинський напис: "Тут проходив король Станіслав Август 11 листопада 1781 року". Цей напис і документальні згадки свідчать, що ворота були побудовані в 1781 році, в честь приїзду в наше місто польського короля Станіслава Августа. В цьому році продовжуються роботи по реставрації арки. Загальний обсяг робіт складає 55 тис. крб. Роботи виконує Кам'янець-Подільська дільниця міжобласної реставраційної майстерні.

Планом 1989 року передбачаються ремонтно-реставраційні роботи самого костьолу. Львівський філіал інституту "Укрпроектреставрація" розпочав розробку документації на ремонтно - реставраційні роботи дзвіниці. Побудована в XVII столітті триярусна споруда є домінантою в забудові Старого міста. Після реставрації на дзвіниці планується влаштувати оглядовий майданчик.

Новікова Г., Расщупкін О.
Друга молодість Петропавлівського костьолу // Прапор Жовтня, 1988. - 10 грудня.