Вернуться в главное меню | на исторические сведения | к списку статей

Мармурова Лаура

Тисячі туристів, які приїжджають до нашого міста помилуватися Старою фортецею, прогулятися старовинними провулками Кам'янця, неодмінно заходять також до Петропавлівського кафедрального костьолу, щоб подивитися на прекрасну надмогильну скульптуру Лаури Пшездецької, яку, без сумніву, вважають однією з визначних пам'яток нашого міста. Багато цікавляться долею дівчини, просять детальніше розповісти про автора пам'ятника.

Біля однієї із стін старовинного храму стоїть біло-мармурове ложе, на якому, мов жива, лежить юна прекрасна дівчина. З подушки звисають локони її розплетеного волосся. Природно і м'яко спадають складки тонкого покривала, тканина якого здається прозорою. Мармур, немов би втратив свою кам'яну сутність. Поруч з погаслим факелом в руці стоїть ангел (на думку деяких дослідників - купідон), як символ передчасно погаслого життя.

Створив цю скульптуру відомий скульптор Віктор Бродський. Народився він У 1826 році в містечку Охотинці Волинської губернії. Ремеслу навчився в Петербурзькій академії мистецтв. Після її закінчення за успіхи в навчанні його нагороджують шестирічною стипендією, щоб мав можливість навчатися майстерності в Італії.

З 1868 року В.Бродський - професор Петербурзької академії. Відомий як автор робіт на міфологічну та релігійну тематику, скульптурних портретів (в тому числі бюст М.Коперника).

У 1870 році в Римі заснував свою майстерню. Саме там він створив надмогильний пам'ятник Лаурі, яка трагічно загинула в 1874 році.
Лаура була дочкою великих подільських землевласників магнатів Пшездецьких. Дитинство її пройшло в оточенні високоосвічених людей, які цікавилися мистецтвом, літературою. Один з родичів с письменником, автором відомої у нас книги про Поділля і Волинь.
Точна причина смерті дівчини загадкова. Існує версія, що Лаура була хворою і тому померла. Є усний переказ про те, що дівчина розбилась, впавши з коня.

М.І. Квятковська в одному польському журналі висунула версію про те, що Лаура потонула в морі. Таким чином, як загинула дівчина, можна лише припускати. Біля надмогильної скульптури на розкритій мармуровій книзі, вказано рік і місце її смерті. В усному переказі про неї по-різному твердять, у якому віці вмерла дівчина. Книга розкрита на 21-й сторінці, яка вказує на рік смерті, тому будь-які припущення про те, що Лаура вмерла в іншому віці, необґрунтовані.

Біло-мармурова надмогильна скульптура з першого погляду привертає увагу кожного, хто входить до храму. Часто запитують, яка художня цінність пам'ятника, наскільки він оригінальний. Тип надгріб'я, де померлий зображений у вигляді сплячого, має багату традицію. Слід згадати давні єгипетські саркофаги, надмогильники римських патриціїв. У фондах історичного музею зберігається старовинний дерев'яний надмогильник, де померлого зображено у вигляді сплячого рицаря. До цього часу на багатьох великих кладовищах можна бачити надмогильники подібного типу. Зразком для жіночих над-могильників довгий час служила скульптура сплячої Аріанди з Ватіканського Музею.

На знаменитому кладовищі Санта Верано в Римі є майже точна копія надмогильника Лаури роботи В.Бродського, виконана ним пізніше. Це пам'ятник Енедіни Джордано Санна. Коли у барона Джузеппе Апостоли Джордано Санна, який був міністром зовнішніх відносин в Італії, померла при родах молода жінка, він замовив В.Бродському надмогильний пам'ятник, зразком для якого була ніби-то надмогильна скульптура Лаури.

Справа в тому, що до того часу (надмогильник Лаури скульптор робив два роки) ця робота стала відомою серед людей. Вони цікавились скульптурою і відвідували майстерню В.Бродського. Надмогильник баронеси Санна є майже точним повторенням композиції пам'ятника Лаури.

Наприкінці XVIII - на початку XIX століть існувала мода на античність. Надмогильні пам'ятники стали також робити за зразком античних. Звідси - античне ложе, на якому лежить Лаура.

У Римському надмогильнику баронеси Санна замість ангела - фігура маленької дитини, дівчинки у куценькій сорочці.

У ті роки В.Бродський розпочинає звільнятися від впливу античності, часто спираючись на натуру, беручи сюжети з життя. Тому композиція надмогильника, виконана пізніше, набирає характеру драматичної та зворушливої сімейної сцени. Це краще відповідало духові часу.

Модель римського надмогильника баронеси експонувалася на всесвітній виставці в Парижі, принесла майстру величезний успіх. За цю роботу В.Бродського було удостоєно високих нагород.

Незважаючи на те, що знаменита надмогильна скульптура баронеси є лише копією скульптури Лаури, однак користувалася величезною популярністю і вважалася у свій час однією з найпоетичніших на Санто Верано в Римі. У газетах, вміщували репродукції пам'ятника, а поети присвячували йому вірші. Доля надмогильного пам'ятника Лаури склалася інакше, її з великими труднощами (важить вона біля 4 тонн) перевезли з Італії до Чорного Острова. Потім її знайшли пошкодженою у фамільному склепі. А збереглася вона лише тому, що її перевезли у 1938 році під охорону музею і встановили в приміщенні кафедрального костьолу св. Петра і Павла.

Троїцька Л.
Мармурова Лаура // Кам'янець-Подільський вісник, 1993. - 6 лютого.

Читайте відповідь на цю статтю