Вернуться в главное меню | на исторические сведения | к списку статей

Мости Кам'янця-Подільського

Про "діла давно минулих днів" у Кам'янці-Подільському розповідають не тільки чудові пам'ятки культової і цивільної архітектури. Музеєм під відкритим небом можна назвати різні за формами та конструкціями мости.

Історія найстарішого з них - Замкового - пов'язана з історією самого Кам'янця. Він здавна існував для зв'язку між містом, що знаходиться на півострові, утвореному річкою Смотрич, і фортецею, розміщеною за перешийком. Знавці називають його шедевром будівельного мистецтва.

Першим архівним документом, що знайомить нас із Замковим мостом, є опис 1494 року, який складено при передачі фортеці новому старості Станіславу з Ходчі. З нього дізнаємося, що "міст розташований на вузькому гостроверхому гребені, з'єднує місто з фортецею". Гребінь цей і був використаний для будівництва.

Міст "на жеравцях" - так у давнину називався традиційний метод будівництва. Особливістю було те, що у разі небезпеки дерев'яний настил, який прокладався на кам'яних стовпах, завжди можна було знищити. Таким Замковий міст залишався до 1672 року. Уцілів він і у період загарбання міста турецькими полчищами, коли більшість архітектурних споруд була перетворена на руїни.

Правда, втратив свою середньовічну красу. В цей час проводилися значні реконструкції: з обох сторін з'явилися кам'яні парапети з бійницями. Ймовірно, що були проведені досить значні роботи, тому що саме з цього часу Замковий міст називають інколи "турецьким".
Найбільш значна перебудова мосту проведена у 1766 році. Первісне середньовічне ядро зникає під щільним облицювальним шаром. Арочні пройоми закладаються каменем, що надало споруді вигляду суцільної кам'яної стіни. Це засвідчує напис на плиті, яка вмурована у нижній частині стіни з південної сторони мосту.

Протягом XIX століття Замковий неодноразово ремонтувався і перебудовувався. У 1855 році, приміром, ремонтувалася його опорна частина, з'явилися контрфорси із залізними стержнями. Через сім років, розширюючи проїжджу частину, розібрали кам'яні парапети та напівзруйновану башту (залишки так званих замкових воріт). 1876 року при виїзді з мосту знищена брама, яка гармонійно вписувалася в архітектурний комплекс південно-західних укріплень. Прокладаються дерев'яні тротуари та бруківка. Первісний вигляд мосту майже втрачається.

Старе місто розширювало межі за рахунок передмість - Руських і Польських фільварок, які, наче підковою, охопили древній Кам'янець. Вони з'єднуються мостами. Щодо дерев'яних кладок та мостиків, то їх у місті було біля двадцяти. Всі вони носили тимчасовий характер, оскільки часті повені річки Смотрич руйнували їх.

У другій половині XIX століття на карті міста у східній частині виникає так званий Новий план. Насталу потреба будувати новий міст. 1842 року Кам'янець відвідала група вищих урядових чиновників. Вони дійшли висновку, що треба розпочати будівництво нового моста. Але тільки у 1864 році призначений на посаду губернського архітектора академік Песке розробив проект моста. Після його затвердження 12 червня цього ж року відбулася урочиста закладка.

Майже десять років тривало будівництво - до кінця 1873 року. Довжина моста - 136 метрів, висота - 38. У 1939-1940 роках була здійснена перша основна реконструкція верхньої його частини. Всю дерев'яну підкісну систему зняли, замість неї спорудили балочне перекриття опор. Під час війни Новопланівський міст на відміну від Замкового був повністю зруйнований. У січні 1951 року його ввели в експлуатацію.

Міст "Лань, що біжить"Тим часом Кам'янець-Подільський розбудовувався. Потрібен був новий міст через Смотрич у його південній частині. Він зведений у 1973 році. До речі, рівно через сто років по тому, як відкрили Новопланівський. Проект його розробили фахівці Київського інституту електрозварювання імені Патона, де вперше почало застосовуватися монтажне зварювання стиків головних балок (зварка сталі різних марок). Прогінна частина мосту споруджена у вигляді рамної системи (без підтримки биків). При його зведенні застосували природний камінь. Він підкреслює міцність споруди (довжина 380 метрів, висота - 60), облагороджує металеві конструкції, створює зв'язок між інженерними та декоративними елементами.

Мине небагато часу, і за генеральним планом будуть побудовані ще два мостових переходи через Смотрич, один з яких з'єднає околиці Польських фільварок і Підзамче, другий - житловий масив Жовтневий і передмістя Зіньківці.

Папевська С.
Мости Кам'янця-Подільського // Радянське Поділля, 1984. - 16 листопада.